Skip to main content

Phishing-respons

Automatisk respons på Phishing

Phishing-eposter er falske eposter som er utformet for å lure mottakeren til å gi fra seg sensitiv informasjon, for eksempel brukernavn og passord, kredittkortinformasjon eller andre personlige opplysninger. De kan også inneholde skadelig programvare som kan infisere enheter eller nettverk.

Microsofts email-filtre fanger ikke opp alle phishing-angrep. Bedrifter blir stadig utsatt for phishing-angrep, og disse er tidkrevende å respondere på – samtidig som de kan lede til kompromitterte brukere – og være første ledd i større angrep.

Hvordan fungerer phishing-respons?

1

Bedriftens ansatte varsler phishing-forsøk ved å bruke "Report Message"-knappen i Outlook.

2

Netsecurity mottar eposten som en alarm, og undersøker hvorvidt eposten er skadelig med automasjon og manuell analyse.

3

Vi sjekker om andre i bedriften har mottatt samme epost, hvilke ansatte som har besøkt epostens lenker samt hvem som har lastet ned eventuelle vedlegg.

4

Eposten slettes fra alle mottakeres innboks, vedlegg slettes, endepunkt scannes for skadevare og brukere kan bli logget ut samt få passordet sitt resatt.

Dersom én eller flere av brukerne rapporterer eposten som phishing i brukerens epost-klient, vil eposten sendes til vår sikkerhetsovervåking (NSOC) for analyse og automatisk respons  - det vil si sletting av epost og vedlegg fra alle mottakere samt brukerrespons på brukere som har besøkt mistenksomme lenker fra eposten.
Jens Elmholt Birkeland

Jens Elmholt Birkeland

+47 920 23 456
jensb@netsecurity.no

Har du noen spørsmål?

Ønsker du å vite mer om phishing-respons, eller har du konkrete utfordringer som må tas tak i? Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt med deg.

Oslo

Drammensveien 288

0283 Oslo

 

Bergen

Sandviksbodene 1

5035 Bergen

Stavanger

Kanalsletta 4

4033 Stavanger

Grimstad

Bark Silas vei 5

4876 Grimstad

Kristiansand

Dronningens gt 12

4610 Kristiansand

Stockholm

Kammakargatan 22

111 40 Stockholm